På Advanced Science Teacher Education-linjen er ca. 50 lærerstuderende i øjeblikket ved at uddanne sig til at kunne undervise i både matematik og de tre naturfag i folkeskolens ældste klasser. Det faglige niveau er højt, og de studerende bliver især dygtige til at kombinere fagene, så undervisningen bliver ekstra spændende og lærerig for eleverne.
Forestil dig en vildt dygtig fysik/kemi-lærer! Sådan en, som ungerne lytter til, når han eller hun fortæller om Einstein, grundstofferne og universets uendelighed. Som i bedste Harry Potter-stil laver forsøg med kolber, pulver og væsker, så eleverne får stjerner i øjnene.
–Når dén lærer er på plads i dit hoved – så tænk på en fantastisk matematiklærer. Som gør pyramiders rumfang og cirklens kvadratur til noget af det fedeste, og som får algebra, procenter og potenser til at give mening. Måske kan du også se en superskarp geografilærer for dig? Og en lige så dygtig biologilærer?
På UCC’s ASTE-linje, der står for Advanced Science Teacher Education, er ca. 50 ambitiøse lærerstuderende i øjeblikket ved at uddanne sig inden for både matematik og de tre naturfag. Og allervigtigst – de lærer at kombinere alle fagene på nye måder, så deres fremtidige elever kan få den bedste og mest spændende undervisning.
”Det er genialt, at al undervisningen er tværfaglig. Det betyder, at vi lærer fysik, kemi, matematik, geografi og biologi med udgangspunkt i virkelige problemstillinger – fx forurening,” siger han og peger på kolberne.
”Se! Vandet løber hurtigere gennem den sandede jord. Det handler om partikelstørrelser og dermed jordens evne til at holde på fx kunstgødning, så vi ikke forurener vandløb og grundvand. Det er jo superaktuelt, og foreleverne er det både mere lærerigt og interessant, at vi underviser på tværs af fagene,” siger Janus
.”Den virkelige verden er jo ikke inddelt i fag, men vi bruger fagene til at kunne analysere og forstå verden,” siger studiekammeraten Mikael Ankerstrøm Madsen. Han er 26 år og er faktisk først uddannet elektriker. ”Men det var ikke lige mig, fordi jeg gerne vil arbejde med mennesker – helst store børn og unge. Jeg er meget interesseret i alt, hvad der har med fysik og andre naturvidenskabelige fag at gøre, så jeg besluttede mig for at læse til lærer. Jeg faldt over ASTE-linjen på UCC’s hjemmeside og tænkte: Det er lige mig!” siger Mikael, der oprindeligt kommer fra Vejen i Jylland.
Så redegør Janus og resten af gruppen for, hvad der er henholdsvis kemi, fysik og biologi i jord-forsøget – og hvordan man kan bruge det på forskellige klassetrin.
ASTE-linjen er lavet i tæt samarbejde mellem UCC, Metropol og Københavns Universitet,fortæller Jens Aarby, der er biolog og i næsten 30 år har undervist på UCC’s læreruddannelse. Han er stærkt begejstret for, at man nu kan blive særligt uddannet sciencelærer.
”Målet er at give kommende lærere en stærk naturfagsprofil og styrke undervisningen i folkeskolen. Det tror jeg afgjort, at vi lykkesmed. Vi har nogle dygtige studerende, der om et par år bliver strålende undervisere, og som også kan hjælpe de andre lærere med at styrke undervisningen på hele skolen. De får en nøglerolle i forhold til at få eleverne til at interessere sig for og blive klogere på verden omkring sig. Det er vigtigt, at alle børn får naturfaglig almendannelse, så de bliver vidende og får mulighed for at tage den uddannelse, de vil,” siger Jens Aarby og understreger, at det faglige niveau på linjen er højt.”
Fx er en del af lærebøgerne på engelsk –og det piber de studerende altså ikke over. Vi forventer også, at de i forvejen både har interesse i og evner inden for det naturvidenskabelige. Jeg siger til dem, at hvis de kun lige klarede sig fagligt i gymnasiet, så er det ikke denne her linje, de skal læse,” siger ASTE-underviseren, der går fra bord til bord for at diskutere forsøgene med sine studerende. ”Kunne du lave en mikroskopi her?” spørger han en mørkhåret fyr. ”Yes!” lyder svaret.
”Wow, hvor her lugter af brændt hår,” siger Christoffer
.”Det bliver aldrig farligt, for vi har styr på det – men nogle gange ryger der altså noget hår. Man skal passe på øjenbrynene,” griner Sie.
”Da vi dissekerede svinehjerter sidst, var vi godt nok… nassede,” siger Janus.
Han er 24 år og ser frem til om to år at komme ud og arbejde med de ældste elever – gerne på en efterskole.
”Det gode ved ASTE-linjen er bl.a., at vi følges ad på et hold gennem alle fire år med mange af de samme lærere. Og så er dét, vi lærer, absolut relevant i forhold til arbejdet som uddannet lærer. Jeg gik selv i en folkeskole, hvor niveauet blandt eleverne var ret lavt – også inden for naturfagene. Jeg fik hurtigt rollen som en slags hjælpelærer. Der er sket en del siden. I hvert fald kommer der en ny generation af lærere nu!” siger Janus med et grin og peger på sine studiekammerater.
OM ASTE-LINJEN:
DU SKAL VÆLGE LINJEN, HVIS:
LÆS MERE OM ASTE-LINJEN PÅ UCC.DK/LAERER
Hvis du har spørgsmål, så kontakt underviser Jens Aarby på jen@ucc.dk eller tlf. 41 89 76 03
Sammen med to studiekammerater er Emma Christiansen i praktik på den skole, hun som ASTE-studerende er tilknyttet gennem de fire år, hun læser på UCC’s læreruddannelse.
”Det er så fedt! Jeg er glad for at læse på ASTE-linjen – og praktikken er det allerbedste. Det er sjovt og spændende at få lovtil at afprøve alle teorierne og de undervisningsforløb, jeg selv har udviklet på studiet på de unge mennesker i 8. klasse. Fx har vi lige arbejdet med kemien i fødevarer. De lavede forsøg for at undersøge indholdet af protein, fedtstoffer og kulhydrater i forskellige slags mad. Det tror jeg bestemt, eleverne syntes, var interessant, bl.a. fordi mange af dem er optagede af kost og kroppen,” siger Emma.
Praktikopholdet varer seks uger, hvor hun sammen med to andre ASTE-studerende står for undervisning i matematik og fysik-kemi.
VIL GIVE ELEVERNE AHA-OPLEVELSER
Det er anden gang, Emma er i praktik på Bagsværd Skole, som er en af de skoler, der er tilknyttet ASTE-linjen på UCC’s læreruddannelse
.”Det betyder, at vi får et godt kendskab til både elever og lærere, hvilket er rart. Jeg kan mærke en stor forskel på, hvor sikker jeg er som underviser, fra jeg startede i den første praktik til i dag. Dengang var det ret vildt pludselig at stå dér foran de ældste elever og skulle lære dem noget. Den rolle er jeg helt sikkert ved at vænne mig til. Og når jeg har valgt at læse til lærer, er det fordi, jeg selv elsker at lære nyt. Det er en fornøjelse og et privilegie at få lov til at sørge for, at de unge kan få nogle aha-oplevelser inden for matematik og naturfag. Det er nærmest magisk, når brikkerne med ét falder på plads– både for mig som lærer og for dem som elever,” siger Emma, der afslutter sin læreruddannelse om lidt over et år – og glæder sig at blive lærer for real.
Kitt Buch og Metsu Jørgensen dimitterede sidste år fra UCC's tekstilformidleruddannelse. Nu er de sprunget ud som ejere af Roque Artisans.