Selv om det årligt koster en halv milliard kronerat fjerne tyggegummi fra gader og stræder, smider folk det alligevel på gaden. Det har en gruppe studerende fra Roskilde Universitet forsøgt at ændre med nudging.
Hver gang et tyggegummi bliver kastet på gaden koster det 10 kroner at skrabe det væk. Men hver femte af os anser ifølge Miljøstyrelsen ikke tyggegummiet som skrald. Især folk i alderen 15-27 år har ingen skrupler ved at spytte deres udgnaskede Stimorol og Hubba Bubba ud på fortovet.
Det har en gruppe studerende fra Performance- design forsøgt at gøre noget ved. »Vi var meget optagede af, hvorfor det er en norm, at man bare spytter tyggegummiet ud på gaden. Når man spørger folk, så bliver nogle flove og benægter, at de gør det. Andre siger, at det er, fordi de andre gør det. Vi tror, det har meget at gøre med, at folk har travlt og er på farten, og det er den lette løsning at smide det,« siger Henriette Østergaard Hansen, der stod bag projektet sammen med fire medstuderende.
Problemet er så omfattende, at tyggegummiifølge organisationen Hold Danmark Rent udgør hele 24 procent af alt henkastet affald, ogat det årligt koster en halv milliard kroner at fjerne det.
I stedet for at betragte det som legitimt at smide det på gaden, skulle oplevelsen få dem til at se tyggegummi som gement skrald på linje med snotpapir, Snickers-indpakning og kaffebægre.
På uddannelsen i Performance-design på Roskilde Universitet får du avanceret viden om analyse, udvikling og ledelse af sociale og oplevelsesorienterede kommunikationsformer. Det kan være eks. events, festivaler, udstillinger og konferencer. Performance-design kan vælges på alle RUC's bacheloruddannelser.
Performancen bestod af tre faser. Først uddelte de studerende tyggegummipakker, hvor det stod ”Vidste du… at det koster 10 kr. at fjerne et tyggegummi fra gaden?”, til forbipasserende på Dronning Louises Bro. De passerende kom herefter forbi en studerende udklædt som kommunalarbejder, der forsøgte at fjerne et overdimensioneret tyggegummi fra fortovet.
Længere nede ad broen var et felt med farvestrålende gennemgnaskede tyggegummier, og til sidst ledte nogle lyserøde fodspor frem til en stor skraldespand med et kæmpe to-go-kaffebæger monteret, så det så ud som om, det var ved at blive smidt ud.
Tanken var, at turen over broen ville få folk til at tænke over, hvad de egentlig gør, når de kaster tyggegummi, og at de derfor ville klistre tyggegummiet fast på det store kaffebæger, der var på vej i skraldespanden. Det forløb dog ikke helt efter planen, bl.a. fordi folk ikke var færdige med deres tyggegummi, når de havde tilbagelagt de knap 30 meter hen til kaffebægret.
Alligevel blev der rykket nogle holdninger. Nogle af de medvirkende gav efterfølgende udtryk for, at de var nået til en ny erkendelse angående tyggegummi. Optrinnet affødte også et indslag i TV2 Lorry, som kan have været med til at ændre endnu flere københavneres holdning til tyggegummi.
Jeg vil kunne gøre noget ved de sygdomme, der rammer mange mennesker". Sandra dyrker poledance, arbejder med kundeservice, men først og fremmest læser hun NATBACH på RUC.